HBF's historie

Bueskydning i Holstebro

Torsdag den 7. oktober 1971, en måned efter bueskydning blev demonstreret, blev der afhold en stiftende generalforsamling i stadiontribunen i Holstebro Idrætspark. Det blev vedtaget at foreningens navn skulle være Holstebro Bueskytteforening. Der blev valgt en bestyrelse bestående af følgende fem mand: Erik Hansen(formand), Jørgen Dyremose(kasser), E. Kirk Thomsen, F.G. Kjær og Jacob Hansen.

September 1971 - demonstration af bueskydning i Holstebro

Forbundsmedlemsskab 1973

På Generalforsamlingen i 1973 kunne det medeles at Holstebro Bueskytteforening havde fået optagelsesbrev til Dansk Bueskytteforbund! Nu kunne klubbens medlemmer deltage i forbundsstævner og mesterskaber.

Udendørs skydearealer

På klubbens første ordinære generalforsamling i februar 1972 bliver det oplyst at en ansøgning til Holstebro Kommune om arealer til udendørsskydning har resulteret i, at foreningen må benytte kommunens arealer bag forsorgshjemmet Skovvang.

I 1979 flyttede klubben til det nye Idrætscenter Vest og skyder på fodboldbanerne bag idrætscentret. Banerne er indhegnet og omkranset af læhegn og sikkerhedsgodkendt af forbundet.

Indendørs skydelokale

Det viste sig at være ikke så nemt at finde indendørs lokale som kunne bruges til bueskydning. Efter lidt frem og tilbage blev bestyrelsen enige om at bruge Sønderlands Skolens gymnastiksal.

Men i 1979 flyttede klubben til helt nye indendørslokaler med 15 skydebaner under Idrætscenter Vest. ”Lokalet var oprindelig beregnet til bowlingklubben, men lokalet blev for lavt til loftet til bowlingmaskinen, og så passede det perfekt til bueskydning” fortæller Harly Laustsen, der var formand igennem 25 år.

Dygtige skyttere

Holstebro Bueskytteforening har igennem mange år oplært skytter, som har gjort sig bemærket i både indland og udland.

Klubben har fostret to olympiske skytter, som begge har betydet meget for klubben. I 1988 repræsenterede Ole Gammelgaard Danmark ved OL i Seoul og han var i den røde trøje igen i 1992 i Barcelona.  Op gennem halvfemserne gik Katja Poulsen sin sejrsgang hos kvinderne. Det blev til adskillige Danske- og Nordiske mesterskaber samt en OL deltagelse i Sydney i 2000.

Landstrænere

Klubben har også fostret flere dygtige trænere. Først fungerede Jan Egholm fra Holstebro som landstræner for bl.a. Ole Gammelgaard i firserne og halvfemserne. Også Ole har arbejdet som landstræner for Bueskydning Danmark bl.a. for dameholdet til OL i London i 2012. Ole er selv fortsat aktiv i Holstebro Bueskytteforening, hvor han i samarbejde med Holstebro Elitesport og Bueskydning Danmark fungerer som træner/konsulent på Talentcenter Holstebro.