Fremragende resultater ved de Nordiske Ungdoms Mesterskaber 2015 for Holstebro bueskytterne

20 February 2016

Lea - Nordisk Mester recurve dame kadet
Christian - Nordisk Mester i holdskydning
Rasmus - sølv i holdskydning
Rasmus - bronze recurve herre aspirant

Ved de Nordiske Ungdoms Mesterskaber i bueskydning i Hallsberg, Sverige skød Holstebro skytterne sig igen i år til top placeringer.

De Nordiske Mesterskaber i bueskydning blev i år afhold i Hallsberg, Sverige. Holstebro Bueskytteforening havde 4 recurve og 3 compound skytter med i det over 200 mand store bueskytte felt.

Nordisk mesterskab i bueskydning til recurve skytte Lea Mogree Nissen
I recurve dame kadet klassen(16 - 17 år) deltog klubkammeraterne Kirstine Danstrup Andersen og Lea Mogree Nissen. Begge piger havde det svært i kvalifikationsrunden og lå hhv. nr. 4 og 5.

Kirstine mødte i hendes 8. dels finale nordmanden Dina Krabbe-Knudsen. Matchen endte i et shoot off hvor Kirstines otter var lidt længere fra midten end Dinas. Det blev dermed til en delt 9. plads for Kirstine.

Lea mødte svenskeren Tilda Østerlund som hun vandt over 6 - 0. I kvartfinalen mødte hun Kirstines overmand Dina som blev slået 6 - 4. I hendes semifinale match blev modstanderen Camilla D. Nielsen fra Midtfyn. Camilla havde i kvalifikations runden sat nyt Dansk record med 644 point, en skrammende modstander. Begge piger lagde hård ud. Camilla skød 29 ud af 30 point og Lea 28. 2 - 0 til Camilla. Lea fortsætte det gode arbejde og bragte sig med en 28 og 29 point i føringen: 4 -2. Nu kom der nerver på hos begge piger. Efter de første to pile var Camilla i føringen med et point. Camillas sidste pil blev skudt gennem klikkeren og endte som en lav firer. Nu var det bare med at holde nervene i ro for Lea - en syver og Lea var videre til finalen!

Finale modstanderen var nr. 2 fra kvalifikationen, finnen Johanna Helin. Lea fik lagt sig i fronten fra start af og efter point deling de næste to runder, sætte Lea med en runde på 28 point prikket over i'et og blev for anden år i træk Nordisk Ungdomsmester.

Talent træner Pieter Mogree udtaler: "Det har været et hård lære år for Lea som første års kadet. Afstandsskiftet fra 40 meter til 60 meter er til at føle på og små fejl betyder hurtig stor point tab. Vi har i sammenarbejde med Holstebro Elitesport og Elite træner Ole Gammelgaard sæt et program i gang til at få stærkere talent skytter. Vi kan se, at arbejdet begynder at give resultater. Den større styrke gør det muligt for skytten, at lægge flere krafter i skuddet uden at komme ud af balancen."

Sølv og bronze medalje til Rasmus Brynning
Hos herre aspirant klasse(14 - 15 år) skødt Rasmus Brynning sig til bronze. Rasmus er også en del af Holstebro Bueskytteforeningens talenthold som nyder godt af samarbejdet med Elitesport. I kvalifikationsrunden skød Rasmus personlig rekord med 655 point. I finaleskydninger fik Rasmus lagt et højt niveau med runder på 28 - 29 point. Semifinalen mod den senere Nordiske Mester Emil Albrechtsen fra Køge blev desværre tabt med 6 - 2. Rasmus skød 27, 27, 29 og 28 point mod Emils 30, 27, 30 og 28 point. Fantastisk skydning af begge skytter! Bronze finale mod Svante Jensen fra Køge blev til en sikker 6 - 0 sejr for Rasmus.

I holdskydning for aspirant skytterne havde vi Rasmus Brynning med på holdet med Emil Albrechtsen og Svante Jensen som fik sølv.

Pieter siger: "Vi har længe arbejdet med Rasmus teknik omkring ankring og slip af strengen. I forsommeren analyserede vi os frem til at Rasmus setup af trækfingerne var der hvor løsningen for et bedre slip skulle findes. Rasmus har efterfølgende arbejdet hård på at få indøvet hans nye teknik og resultatet heraf kan nu ses. Flot arbejde!"

Nordisk mesterskab i holdskydning til Christian Brynning
I holdskydning for kadet skytterne havde Holstebro Bueskytteforening Christian Brynning med på guld holdet med Magnus Bager fra Arcus og Magnus Ladefoged fra Aalborg. Lea var med på holdet som fik en 5. plads og Kirstine var med på holdet som fik en delt 9. plads.

Lovende compound skytter
I år var der så 3 aspirant compound skytter med fra Holstebro Bueskytteforening, Sòley Jònsdottir, Jimmy Hansen og Noah Mogree. Sòley og Jimmy er ret nye skytter. Det blev til en 7. plads for Sòley hos dame compound aspirant, en delt 9. plads for Jimmy hos herre compound aspirant og en delt 17. plads for Noah i samme klasse. Som hold blev det til en 8. plads.

Pieter siger: "Det ser lovende ud for compound skytterne fra Holstebro Bueskytteforening. Nu har de prøved at stå til et stort stævne og mærket hvor meget det betyder at være vel forberedt. Der er meget potentiale i dem og vi ved hvad der skal arbejdes med for at få dem op i niveau."