Skydepavillon giver Holstebro Bueskytteforening nye muligheder

29 June 2016

Nye rammer – Nye muligheder for Bueskydning i Holstebro
Holstebro Bueskytteforenings nye skydepavillon på Idrætscenter Vest blev indviet d. 16 juni i overværelse af sponsorer, repræsentanter for Holstebro Kommune, Holstebro Elitesport og selvfølgelig de glade bueskytter der nu har et rigtigt dejligt sted at træne og opholde sig i udendørssæsonen.

”De nye rammer giver klubbens medlemmer meget bedre vilkår for at nå de mål, de hver især har med deres bueskydning” sagde klubbens Formand Mads Miltersen i sin åbningstale. ”Uanset om man vil til OL eller vil træne sig i at blive bedre for sjov, kan man stå i læ for rusk og regn og øve sin teknik” sluttede han inden han overgav ordet til Formand for Kultur- og Fritidsudvalget Leif Brøgger, som stod for den officielle indvielse. Leif Brøgger afslørede i sin tale at han har fulgt godt med i bueskydningen både i Holstebro og på nationalt plan i det sidste års tid, og han var glad over den opmærksomhed en ellers lille sport har været med til at sætte på Danmark. Han var også stolt og godt tilfreds med at bueskydning i Holstebro nu er en prioriteret idrætsgren. Efter indvielsen fik Leif selv lov til at prøve kræfter med en af eliteskytternes konkurrencebue, og kunne konstatere at bueskydning er både hårdere og sværere end det lige ser ud til.

Foto: Lea Mogree Nissen

De særligt inviterede gæster foran den nye pavillon. Fra Venstre: Gitte Sejer Skoubo, Holstebro elitesport; Henrik Schou Zacho, Holstebro Kommune; John Mikkelsen, Holstebro elitesport; Tina Korsholm, Nordea; Kurt Anker Jensen, Bostedet Anker;  Annette Kopp Jensen, Nordea; Peter Kjærgaard Jensen, Holstebro Rejsecenter; Mads Miltersen, Holstebro Bueskytteforening og Leif Brøgger formand Kultur- og fritidsudvalget.

Også Nordea Fonden var mødt op for at overrække en fin check til klubben. ”Vi er altid glade for at kunne støtte aktive lokale foreninger” sagde filialdirektør Anette Kopp Jensen, da hun overrakte checken.

Den rigtige indvielse stod tre af klubbens yngste skytter dog for, da de på fornemmeste vis sendte de første seks pile afsted fra pavillonens overdækkede skydeterrasse – og de ramte selvfølgelig plet alle tre. Deres pile blev fulgt af seks pile fra tre ældre skytter, der afprøvede de nye skydeskår hvorfra man kan stå inde i læ og varme og skyde helt ud på 70 m. ”Hvis man vil nå rigtig langt inden for bueskydning er det vigtigt, at man kan træne på 70 m hele året” siger Ole Gammelgaard, der fungerer som sportsligkonsulent og elitetræner i Holstebro Bueskytteforening. Ole er ansat som følge af et samarbejde imellem Holstebro Bueskytteforening, Holstebro Elitesport og Bueskydning Danmark, og skal de næste år være med til at udvikle talentmiljøet i Holstebro.

Med den nye pavillon, kan Holstebro fremover stille meget fine rammer til rådighed for nationale træningssamlinger på alle niveauer. Klubben har indtil videre været vært for mange samlinger for de yngste skytter og for landets talenter, og senest også for ungdomslandsholdet, ”det er ikke kun den nye pavillon, men også den gode mad, og de gode overnatningsforhold der er på Idrætscenter Vest, som gør Holstebro til et rigtigt godt sted at holde træningssamlinger” siger Gunhild Brynning fra Holstebro Bueskytteforening. Hun plejer at være med til samlingerne for at støtte op om de forskellige gæstetrænere når de er på besøg i byen.

”Bueskydning er normalt en individuel sport med mange individualister, men når det gælder om et stort projekt som at bygge hus kan vi godt stå sammen som et hold” sagde Mads Miltersen i sin tale og roste klubbens medlemmer for at så mange har givet en hånd med for at få skydepavillonen bygget og helt færdig til indvielsen. Nu kan klubbens medlemmer også nyde en sodavand på den nye terrasse, for Peter Kjærgaard Jensen fra Holstebro Rejsecenter, der er en af klubbens hovedsponsorer havde et sæt terrassemøbler med som hilsen fra hele Holstebro Rejsecenter.

For at kunne opføre skyde pavillonen på Idrætscenter Vest har Holstebro Bueskytteforening søgt midler fra forskellige fonde og sponsorer, og har fået i alt 140.000 kr. fra Lokale- og anlægsfonden, Nordea Fonden, Færch Fonden, Holstebro Rejsecenter, Vestforsynings Initiativpulje, UCH, Creativ Company, Bostedet Anker, Kiropraktisk klinik Holstebro, Oranje Beton, og Tømrerfirmaet Bjarne Ørts. ”Uden alle de midler havde vi aldrig fået så dejlige rammer” Sagde Mads Miltersen, der i sin tale naturligvis takkede alle der har støttet byggeriet.