Stor succes for bueskytter til Ungdoms DM 2017 i Varde

20 March 2019
Med 15 deltagere var Holstebro Bueskytteforening en af de absolut største klubber til det afviklede DM for ungdom i Varde. På resultatsiden blev det til fire individuelle guldmedaljer og to af sølv. Det blev også til en medalje af guld til klubbens aller yngste hold.

Glade skytter efter en meget lang og hård weekend i Varde. Bagerst fra venstre: Line Nielsen, Lea Mogree Nissen og Noah Mogree. I midten fra venstre: Viktor Berg Jacobsen, Xandra Kjeldsen, Soley Jonsdottir og Rasmus Brynning. Forrest fra Venstre: Andreas Juhl, Lasse Juhl og Jonas Gludsted.

Guld til gamle kendinge og nye talenter

Lea Mogree Nissen leverede igen, da hun med vanlig sikkerhed fik skudt sig igennem alle finalerunder og nu kan kalde sig dansk mester både inde og ude. Lea skyder recurvebue og er juniorskytte (18-21 år). Lea har igennem flere år været tilknyttet Holstebro Elitesport og har herigennem opnået stor fysisk styrke og også lært meget om sig selv som skytte igennem den mentale coaching Elitesport stiller til rådighed for deres sportsudøvere.

Både Xandra Kjeldsen der er recurve aspirant (14-15 år) og Soley Jonsdottir der er compound kadet (16-17 år) har været til DM flere gange uden at nå helt på toppen af sejrsskamlen. Denne gang havde de rutinen og begge skød sig med stor ro igennem flere meget spændende finaleopgør inden de kunne smykke sig med deres første DM medalje af guld. Xandra måtte undervejs ud i shoot-off hele to gange i samme finale. Ved shoot-off står skytterne lige når finalen er slut og kampen afgøres derfor ved, at hver skyder én pil, hvor den der er tættest på midten har vundet. Xandra og hendes modstander skød så ens, at deres kvartfinale måtte ud i hele to shoot-off runder. Det er meget nervepirrende for både skytter, trænere og tilskuere at overvære bare en shoot-off, men to i træk kræver virkelig nerver af stål, og her bestod Xandra ”coolness-testen” med bravur.

En enkelt af Holstebros debutanter formåede også at komme helt til tops idet Jonas Gludsted, der for første gang var med til DM vandt en flot guldmedalje med sin barbue, som er en recurvebue uden sigte. Jonas bliver 11 i år og er dermed i gang med sit sidste år i mikrorækken, der er for de yngste skytter. Jonas er den eneste af Holstebro Bueskytteforenings skytter der kunne bære to guldmedaljer hjem, for han vandt også guld i holdkonkurrencen i mikro barbue sammen med de to brødre Lasse og Andreas Juhl.

..også to medaljer af sølv blev det til

To andre skytter kom helt frem til guldfinalerne det var Viktor Berg Jakobsen som skyder mini barhue (12-13 år) og Rasmus Brynning som skyder recurve kadet. Begge tabte desværre i guldfinalen men vandt alligevel fine sølvmedaljer. Rasmus var ude i et meget tæt opgør imod en af sine evige rivaler – Svante fra Køge. Det endte i uafgjort og finalen blev dermed også afgjort i shoot-off. Her måtte Rasmus se sig slået da Svante satte sin pil lige midt i skiven.

Og fine resultater til dem der ikke helt nåede medaljeskamelen

Med otte medaljevindere var der også syv af Holstebros skytter som ikke fik metal med hjem i år. Signe Lønholm Sørensen blev nr 6 i recurve dame junior og nr 4 i recurve hold på 18 m. Sebastian Poulsen der også var med til DM for første gang blev nr 6 i recurve herre kadet. Noah Mogree blev nr 5 i compound herre aspirant, da han efter en flot kvalifikation desværre måtte se sig slået ud allerede i kvartfinalen efter en meget spændende shoot-off. Line Nielsen tabte sin ottendedelsfinale og endte på en 9. plads. Samme skæbne som overgik Casper Karlsen begge i recurve aspirant. I blandt de aller mindste barbue skytter blev Jakob Mikkelsen nr 6, Andreas Juhl nr 8 og Lasse Juhl nr 9. I mikro compound klassen blev Lucas Iversen nr 7 efter at have mødt den senere vinder Hans fra Varde allerede i sin kvartfinale.

Næste store stævne bliver det jyske mesterskab i Holstebro

Allerede om tre uger mødes de jyske skytter igen. Denne gang for at afgøre det jyske mesterskab, og her får Holstebroskytterne hjemmebanefordel, for det er Holstebro Bueskytteforening, der afholder arrangementet på Idrætscenter vest d. 1. april. Her kan alle interesserede komme og se de mange dygtige skytter når de dyster hele dagen. Finalerne bliver skudt om eftermiddagen, og de er klart den mest spændende og publikumsvenlige del af bueskydning.