Ungdoms DM 2018 indendørs - Lyngby - 3 x GULD, 4 x SØLV, 1 x BRONZE

22 September 2018
Holstebro Bueskytteforenings ungdomsskytter var til DM i Lyngby I weekenden. Med et hold på 14 skytter var Holstebro Bueskytteforening en af de absolut største klubber ved stævnet, og det kunne også ses på medaljehøsten. 3 guld, 4 sølv og 1 bronze medalje blev det til.

Holstebro Bueskytteforeining til DM. Forrest: Lucas Iversen. I Midten: Julie Kolling (Randers Bueskyttelaug), Kirstine Danstrup Andersen, Xandra Kjeldsen og Emilie Storgaard. Bagerst: Christian Brynning, Sebastian Poulsen og Rasmus Brynning. Ikke på billedet: Lea Mogree Nissen, Soley Jonsdottir, Noah Mogree, Victor Berg Jacobsen, Andreas Juhl og Lasse Juhl.

Med recurvebuen blev det Holstebro der satte sig på guldet hos de ældste deltagere, både hos damerne hvor Kirstine Danstrup Andersen vandt Junior Recurve klassen (U20) og hos Herrerne hvor Rasmus Brynning også blev Dansk Mester. Det var tæt på et Hattrick, da Holstebros hold for de ældste skytter bestående af Kirstine Danstrup Andersen, Christian Brynning og Rasmus Brynning også efter meget god skydning kvalificerede sig til guldfinalen. Her måtte de desværre se sig slået af et godt skydende hold fra Køge Bueskyttelaug, så det blev sølv til Holstebro. I Junior Recurve klassen deltog også Lea Mogree Nissen, som blev nummer fire.

Den sidste af Holstebros nye Danmarksmestre er Victor Berg Jacobsen, som var helt suveræn i Mini Barbue klassen (U13). Victor skød en super flot kvalifikation hvor han var var langt foran sine konkurrenter, og herefter så han sig ikke tilbage i finaleskydningerne. Holstebro Bueskytteforening havde også brødreparret Lasse og Andreas Juhl med som Barbueskytter. De skød i klassen for de mindste skytter – Micro. Her blev det til en fjerde plads til storebror Lasse og en delt femte plads til Andreas. Begge drenge havde et godt stævne selvom micro klassen var henvist til en lille skydebane i kælderen, fordi der var så mange deltagere til årets DM.

I Kadet klassen for de næstældste recurve skytter (U17) kunne Sebastian Poulsen for første gang stige op på medaljeskamlen til et Dansk Mesterskab og modtage sin sølvmedalje. Sebastian startede i Holstebro Bueskytteforening for bare 1½ år siden, men han har trænet meget flittigt med både sin bue, sin styrketræning og mental træning lige siden, og kunne altså nu høste medaljen. En anden sølvmedaljevinder var Jonas Gludsted. Han blev Danmarksmester sidste år, men har i mellemtiden skiftet sin barbue ud med en compound bue. Så det var med nogen spænding han drog til DM, for han kendte slet ikke nogen af konkurrenterne fra de andre klubber. Men Jonas skød et rigtig godt stævne. Han blev coachet igennem finalestævnet af en af klubbens ældre skytter (Soley Jonsdottir) og altså først i guldfinalen mødte han sin overmand. Jonas skød i Herre Mini Compound (U13). I denne klasse deltog også Lucas Iversen som blev nummer fem.

Klubbens sidste sølvmedalje gik også til en Compound skytte, Soley Jonsdottir som deltog i Kadet Compound klassen (U17). Hun fik en ret vanskelig start i kvalifikationen, med teknisk fejl på buen og måtte derfor starte finalerne fra en sidsteplads. Det lykkedes hende alligevel at hive sølvmedaljen i land i finalerunden om lørdagen, og hun kunne så hjælpe de mindre compoundskytter igennem deres finaler søndag. Også Noah Mogree havde sin Compound bue med til Lyngby. Han endte på en 7. plads i Herre Kadet Compound klassen.

Bronze medalje blev det til en glad Xandra Kjeldsen i Recurve kadet klassen. ”Jeg er meget tilfreds med den medalje, da det er mit første år som kadet og med alle de skader jeg har kæmpet med i vinter er det super dejligt at kunne være med i medaljekampen alligevel” sagde hun efter bronzefinalen. Den sidst dame Recurve skytte der var med til stævnet var Emilie Storgaard Kristensen, Hun deltog i en stor og stæk klasse hvor hun vandt sin første finale nogen sinde, da hun slog sin modstander fra Lyngby i 1/8. dels finalen og blev nummer 5.

”Så mange medaljer og tre nye danske mestre er et resultat vi er meget stolte over” siger formand Mads Miltersen. ”Det er et resultat af vores langsigtede strategi, hvor vi i nogle år har styrket vores træningsindsats over for børnene og de unge, og vi også i samarbejde med Holstebro Elitesport, Team Danmark og Bueskydning Danmark arbejder med at styrke vores talenter og eliteskytter. Det er dejligt at vi kan gøre os gældende i alle aldersklasserne og i hele tre af fire buetyper” slutter han af.