To guld og en bronze medalje var med i buekufferterne hjem fra de Nordiske Ungdomsmesterskaber 2018 - Larvik, Norge

7 October 2018
Holstebro Bueskytteforening havde tre skytter - Rasmus, Sebastian, og Xandra - med i Larvik som var vært for årets Nordiske Mesterskaber for Ungdom i bueskydning og de kunne tilsammen høste tre flotte medaljer.

Succesfuldt Nordisk Mesterskab for Holstebros Bueskytter

Freja, Xandra, Rasmus og Sebastian

Dobbelt Guld

Rasmus Brynning der skyder Recurvebue i Herre Junior klassen (18-21 år), kan glæde sig over et meget succesfuldt mesterskab, hvor han vandt guld både i hold konkurrencen og i den individuelle konkurrence. Rasmus har været med til NM mange gange før, og erfaringen kom ham til gode under de ret svære forhold med lange forsinkelser, meget varme og uforudsigelige vindforhold. ” jeg havde en af de andre danske skytter til at spotte vinden for mig under de sidste finaler for den ændrede sig fra pil til pil” sagde han ved hjemkomsten. Det kræver en del rutine at ændre sit sigtepunkt for hver pil, så de mange timers træning i Holstebros vestenvind har uden tvivl også hjulpet Rasmus godt på vej.

”Jeg tror at vi vandt holdkonkurrencen, fordi vi var det eneste hold der havde det sjovt og hjalp hinanden undervejs i finalerne” kunne Rasmus desuden berette. Traditionen med at unge talentfulde bueskytter fra hele Danmark træner sammen 4-6 weekender om året gør, at de danske skytter, som normalt er konkurrenter til stævner hjemme i Danmark, kender hinanden rigtig godt og har et super godt fællesskab på tværs af klubberne. Når de bliver sat sammen på hold under forskellige internationale stævner er de i stand til at støtte hinanden og agere som et sammentømret hold. Holstebro Bueskytteforening har i mange år lagt baner til træningssamlinger for både de yngste talenter og helt op til landsholdet. ”Det er et arbejde som giver meget til vores egne skytter, og som vi efterhånden kan se giver bonus, for vi får jo nogle af Danmarks dygtigste trænere til byen” siger Gunhild Brynning, som har været med til at planlægge disse samlinger i flere år.

Bronze til debutant

Sebastian Poulsen, der var med til de Nordiske Mesterskaber for første gang, fik en bronzemedalje for hold i Recurve Kadet (16-17 år) sammen med Tobias Duus fra Aalborg og Katrine Kruse fra Aarhus. Sebastian startede i Holstebro Bueskytteforening for halvandet år siden. Han bor i Vorgod Barde vest for Herning, men kører til Holstebro fire gange om ugen for at træne både med klubbens talenthold og med de voksne i klubben. ”Det er så velfortjent at Sebastian nu vinder en international medalje” siger klubbens talenttræner Ulrich Kjeldsen ”for han arbejder både flittigt og målrettet med sin bueskydning. Vi kunne se at det gik den rigtige vej allerede da Sebastian vandt en sølvmedalje til DM i Marts”.

I Recurve Kadet dame klassen var Holsebro Bueskytteforening repræsenteret at Xandra Kjeldsen. Xandra, der skyder med en relativ let bue og korte pile kæmpede noget med vinden lørdag og hun måtte nøjes med en placering som nummer 12 efter kvalifikationen. Men Xandra kæmpede med stor fightervilje og målrettet skydning søndag, hvor hun fik sig skudt helt frem til kvartfinalen og endte på en rigtig flot samlet placering som nummer 6 allerede i hendes første år på afstanden 60 meter. Xandra har hele foråret arbejdet målrettet sammen med Holstebro Elitesports Fysioterapeuter på at få opbygget styrke så hun kan få en tungere bue, som kan give hende større præcision på de lange afstande og i dårligt vejr. Det arbejde begynder at give resultater, og det bliver spændende at følge Xandras skydning fremover.

Også guld til en tidligere Holstebroer

Også var der lige…. Freja Emilie Rybjerg Kristensen som også fik en individuel guldmedalje i Langbueklassen. Freja skød ikke for Holstebro, ja slet ikke for Danmark. hun rejste for to år siden til Norge for at tage sin uddannelse der. Men Freja har lært at skyde med langbue i Holstebro Bueskytteforening, og som Rasmus Brynning udtrykte det: ”Det var fedt at møde Freja igen, og vi synes jo stadig hun er en rigtig HBF’er, selvom hun var i den Norske landsholdstrøje – ja vi heppede faktisk på hende”