Indendørs Ungdoms DM 2019 - 2x guld - 2x sølv - 2x bronze

11 March 2019
I weekenden d. 9 - 10. marts blev ungdoms DM i bueskydning afholdt i Taastrup. Holstebro Bueskytteforening havde 9 skytter med. Hele 8 af dem kom i semifinalen!

Ved Weekendens Ungdom DM i bueskydning kom 8 af Holstebro Bueskytteforenings unge skytter helt frem til medaljematcherne. ”Det havde vi nok ikke lige planlagt da vi kørte hjemmefra”, sagde en tilfreds Pieter Mogree, talenttræner, der sammen med de andre trænere og forældre pludselig fik travlt med at bemande de mange finalematcher.

Guldfinalisterne Victor og Emilie - klar til at skyde sig til GULD - under kyndig opsyn af Ole Gammelgaard

To nye Danmarksmestre

Bedst gik det for de to Recurve Aspiranter (U16) Emilie Storgaard Kristensen og Victor Berg Jacobsen, der begge udviste fantastisk skydning i deres guldfinaler. Victor skød 88 ud af 90 mulige points, og kunne dermed i helt overlegen stil henvise sin modstander Malthe fra Aalborg Bueskyttelaug til 2. pladsen. Emilie fik en rigtig dårlig start på sin guldfinale for hendes første pil fløj af tekniske årsager helt ved sinde af skiven og gav nul points, men den oplevelse rystede Emilie af sig, og i de næste fire runder så hun sig ikke tilbage. Hun skød 116 points ud af 120 mulige og sikrede sig dermed på flotteste vis sit Danmarksmesterskab.

I de individuelle konkurrencer blev det desuden til sølv til Xandra Kjeldsen samt Bronze til Lea Mogree Nissen og Carmen Iversen. Alle skyder Dame Recurve i forskellige aldersklasser.

Det blev desuden til fjerdepladser for Matt Olesen og Rasmus Brynning også med recurvebuer og Klubbens eneste Compoundskytte Lucas Iversen endte også på en fjerdeplads. Tobias Skov Nielsen endte ved sit første indendørs DM på en delt 9. i Recurve Aspirant klassen.

18 meter hold finalisterne: (2)Holstebro - (1)Taastrup - Køge(3)

Sølv til det nye Hold på 18 m.

Holstebro Bueskytteforening har haft en mangeårig tradition for at klare sig rigtig godt i holdskydningerne i den ældste klasse, men i år var det med en vis spænding at holdet gjorde sig klar, for to af de gamle kendinge, Kirstine Danstrup Andersen og Christian Brynning, er siden sidst blevet seniorskytter. Det var derfor et rimeligt ny sammensat hold bestående af Xandra Kjeldsen, Lea Mogree Nissen og Rasmus Brynning der stillede op til finaleskydningerne. Men de løftede arven rigtigt fint og fik en flot sølvmedalje med hjem til Holstebro.

HBF DM 2019 ungdomsskytter samt trænerne Ulrich og Christian

Næste DM bliver på hjemmebane

De gode resultater lover godt for den kommende udendørssæson, hvor Holstebro Bueskytteforening selv skal være værter for ungdoms DM som bliver afholdt på Idrætscenter Vest d. 31. august til den 1. september. ”Vi tror der kommer rigtig mange skytter til Udendørs DM for de første har allerede booket værelser, og vi fik rigtig mange følgere på stævnets facebook side i løbet af et døgn i sidste uge, så det bliver en travl og spændende weekend, forhåbentlig med masser af god skydning” siger en af klubbens stævneplanlæggere Gunhild Brynning.

Skole OL

Men inden DM til august venter endnu et stort arrangement når Holstebro Bueskytteforening sammen med Holstebro kommune og Holstebro Roklub arrangerer et fælles finalestævne i Skole OL. Her kommer næsten 300 af byens skoleelever fra 5-7 klasse for at dyste om at repræsentere Holstebro i de landsdækkende konkurrencer til juni. Skole OL i Bueskydning og Roning løber af stablen på idrætscenter Vest d. 1. april og her er alle interesserede velkomne til at kigge forbi og møde en masse glade og flittige skolebørn.