Indoor World Series 1000 - NIMES - 2020

22 January 2020
Det var stort, da Holstebro Bueskytteforening i weekenden d. 17 - 19 januar 2020 var repræsenteret med hele 11 skytter og to trænere i Nimes I Sydfrankrig hvor Europas største buestævne afvikles. Stævnet er en del af World Archery Indoor World Series turneringen , hvor verdens absolut bedste skytter er med på skydelinjen.

Holstebro Talenthold - Nimes 2020

Turen blev oprindeligt planlagt for at give klubbens unge talentskytter international erfaring, men flere seniorskytter har siden meldt sig på banen. Lea og Kirstine deltog i stævnet sammen med senior landsholdet, som jo træner med henblik på at skaffe Danmark to ekstra udtagelser til OL.

Også de  to Compoundskytter Mikkel Holgersen og Ulrich Kjeldsen samt Recurveskytten Christian Brynning  deltager som seniorer.  Det er rigtig flot at så mange har mod på og talent til at deltage internationalt

Turen har kun været mulig takket være tilskud fra Vestforsynings Initiativpulje og Holstebro Elitesport, samt en stor forældreopbakning. En lille gruppe forældre tjente bl.a. rigtig mange penge ved at sælge brugte ting og sager fra gemmerne.

Flot international landsholds debut

Ved Indoor World Series turnering i Nimes, Frankrig blev det til en flot 9. plads til landholdsskytte Lea Mogree Nissen fra Holstebro Bueskytteforening.

Stævnet i Nimes er med 1.200 deltagere Europa's største internationale buestævne med deltagelse af verdenselite.

Landsholdskytte Lea Mogree Nissen - Nimes 2020

Lea siger: "Det var min første internationale stævne som senior landsholdsskytte og målet var en top 32 placering så jeg vil komme videre til finaleskydningerne".

Det mål blev sikkert nået med en placering som nr. 21.

I hendes 16. dels finale mødte Lea den tidligere indendørs Europa mester Veronika Tschalova Haidn fra Tyskland. Lea lagde stærk ud og vandt første runde med 29 - 28. Efter to runder hvor skytterne matchede hinandens score, sluttede Lea stærkt med en perfekt score 10-10-10 mod Veronika's 29 og vandt matchen med cifre 6:2.

Ottendedels finale blev også en spændende match. Der mødte Lea sidste års vinder, Koreanske Yeji Sim. Matchen bølgede frem og tilbage. Første sæt blev til Sim. I anden sæt delte skytterne point og tredje sæt vandt Lea. Ved standen 3:3 skruede Sim bissen på og afsluttede matchen med to perfekte runder, mod Lea's 29 og 28 point, vandt Sim 7:3.

Finalerne blev en ren Koreansk forstiling. Sim vandt guldfinalen 7:1.

En international erfaring rigere

Udover Lea's flotte præstation er alle Holstebro skytter sig en international stævne erfaring rigere. De klarede sig fint men nåede desværre ikke finaleskydningerne.

I dame recurve skød Kirstine sig til en placering som nr. 38.
I herre recuve skød Christian Brynning sig til en placering som nr. 149.
I herre junior recurve skød Victor Berg Jacobsen sig til en placering som nr. 44, Rasmus Brynning som nr. 80 og Sebastian Molsen Poulsen som nr. 99.
I dame recurve skød Xandra Kjeldsen sig til en placering som nr. 61 og Emilie Storgaard som nr. 64.

I compound klassen havde vi 3 kytter med:

Herre junior compound - Lucas Flensborg Iversen - nr. 51
Herre senior compound - Mikkel Holgersen - nr. 80 og Ulrich Kjeldsen - nr. 139.

Når man ikke når finalerne skyder man en Second Tournament om søndagen. Alle skytter forbedrede deres sekundære placeringer ved at skyde flere point end deres foranliggende modstander. Desværre kom skytterne ikke op i top 3 hvor der kan vindes sponsor præmier som en komplet bue, sigte, stabilisator m.v.

Resultater og video fra finalerne

Resulataterne kan du finde her: https://info.ianseo.net/?tourid=468

Desvære var vi nødt til at køre inden finaleskydningerne var færdig - der ventede jo et fly i Marseille på os. Men så er det godt at hele finalen kan genses her: https://youtu.be/B11IJjzM4vU