DM for Ungdom Udendørs 2011 - Aalborg [Opdateret]

6 November 2012
Flotte resultater fra vore ugdomsskytter efter en fuldtud godkendt indsats! Guld, guld, guld, guld, sølv og bronze!

Ungdomsskytter fra Holstebro Bueskytteforening havde et vældigt hyggeligt, spændende og udbytterigt DM i week-enden 20 - 21 august 2011. DM for ungdom blev afholdt hos Aalborg Bueskytteforening.

Der var hård konkurrence om topplaceringerne ved bueskytternes DM for ungdom i weekenden, hvor der deltog 123 skytter fra 24 klubber. Alligevel klarede de fire børn fra Holstebro sig rigtig flot. Især i miniklassen (12-13 år) for den Olympiske bue (Recurvebue) var Holstebroskytterne meget synlige. Her blev det til en individuel guldmedalje og et Danmarksmesterskab til Kirstine Danstrup Andersen hos pigerne samt en bronzemedalje og DM sølv til Christian Brynning hos drengene. Samtidig klarede klubbens minier sig rigtig godt i holdskydningerne. Først vand mixholdet bestående af Kirstine og Christian Danmarksmesterskabet ved at slå mixholdet fra Ålborg med et enkelt point i en særdeles spændende mixfinale. I den følgende holdskydning deltog også en tredje holstebroskytte, Lea Mogree Nissen, og sammen vandt de tre skytter på overbevisende måde endnu et Danmarksmesterskab.

Hos de mindre børn var det Rasmus Brynning på 11 år, der skulle redde klubbens ære. Han stillede op i et stærkt felt af drenge, og fik en flot fjerde plads. Da han var klubbens eneste mikroskytte kunne Holstebro ikke deltage i holdskydningerne i denne klasse.

”Vi havde en helt fantastisk weekend, hvor ungerne havde det sjovt og nød gensynet med deres venner fra sommerens bueskydningslejr i Sorø” siger mor til to af skytterne Gunhild Brynning ”og humørbarometret steg selvfølgelig hurtigt, da de gode resultater begyndte at tikke ind i løbet af lørdag eftermiddag” fortsætter hun.

Resultaterne lørdag var så spændende, at en af klubbens trænere og mest rutinerede skytter Villy Nielsen aflyste alle aktiviteter og kørte til Ålborg søndag morgen. Han dukkede op lige inden de første ottendedelsfinaler til stor glæde for Lea, Rasmus, Christian og Kirstine. Det styrkede dem at have den rutinerede skytte ved deres side. Havde de skudt godt om lørdagen så blev niveauet hævet en tand om søndagen. Villy gav dem nogle gode tips, fik øje på skavanker og fik rettet dem inden stævnet kulminerede med finaleskydningerne. Her skyder man to og to imod hinanden efter et cup-system. Hvis to skytter efter 15 pile står lige, afgøres finalerne i en såkaldt shoot-off. Hvor hver skytte har én pil, og vinderen er den, der sætter pilen tættest på skivens midte. Det er en særdeles publikumsvenlig konkurrenceform, og holstebroskytterne var ude i hele tre shoot-offs, hvilket presser skytternes og ikke mindst publikums nerver til det yderste. ”Det føles som om knæskallerne hopper indeni” udbrød Christian efter hans livs første shoot-off.

”Det er dejligt at vi efterhånden har fået opbygget et godt hold af børn, der vil deres sport og samtidig helt tydeligt nyder hinandens selskab” siger Jette Andersen, den stolte mor til den firedobbelte guldvinder ”Nu skal vi bare have endnu flere børn med, så vi kan stille hold i alle aldersklasser” slutter hun. ”Både voksne og børn træner i Idrætscenter Vest hver tirsdag og torsdag kl 19-21, og alle nye skytter kan komme og låne vores udstyr, så man kan prøve sporten af”.

Senere i år har Holstebro Bueskytteforening 40 års jubilæum. Det fejres med åbent hus for nuværende, kommende og tidligere medlemmer i kælderen under Idrætscenter Vest lørdag den 8. oktober kl 11-15.

”Vi afholder også FITA stævne for både børn og voksne lørdag den 5. november på Idrætscenter Vest, og her er der nok nogle skytter fra andre dele af landet der vil have revanche, så vi skal ikke hvile for længe på laurbærrene” siger Pieter Mogree der deltog i weekendens DM som coach og far.

Danmarksmesterskab
Guld Mini recurve dame: Kirstine
Guld Mix hold mini recurve: Christian og Kirstine
Guld Hold mini recurve: Lea, Christian og Kirstine
Sølv Mini recurve herre: Christian

Individuel mesterskab (FITA runde - 144 pile)
Guld mini recurve dame: Kirstine med              1.185 point. /  8,22 gns.
4. plads mikro recurve herre: Rasmus med      1.177 point. / 8,17 gns.
Bronze herre mini recurve: Christian med         1.103 point / 7,66 gns.
4. plads mini recurve dame: Lea med               1.070 point / 7,43 gns.

Resultatlister recurve
Micro Herre - Mini Herre - Mini Dame - Mix Hold - Hold

Presseomtale
DR-P4 Midt og Vest nyheder mandag kl 17:30 (sidst i nyhedsblokken 4:20)