En klub med historie

- 50 år med bueskydning i Holstebro

Bueskydning som idræt i Holstebro blev i 1971, for første gang introduceret af formanden for Jyllands Bueskytteunion, Arne Vindum og Herning Bueskyttelaugs formand, Helge Hæskjær. Der var stor begejstring blandt de fremmødte og det blev besluttet at starte en bueskytteforening i Hosltebro.

Torsdag den 7. oktober 1971, en måned efter bueskydning blev præsenteret, blev der afholdt en stiftende generalforsamling på Holstebro Idrætspark. Det blev vedtaget at foreningens navn skulle være Holstebro Bueskytteforening, og der blev valgt en bestyrelse bestående af følgende fem personer: Erik Hansen (formand), Jørgen Dyremose (kasserer), E. Kirk Thomsen, F.G. Kjær og Jacob Hansen.

Forbundsmedlemsskab

På klubbens generalforsamling i 1973 kunne det meddeles at Holstebro Bueskytteforening havde fået optagelsesbrev til Dansk Bueskytteforbund! Nu kunne klubbens medlemmer deltage i forbundsstævner og mesterskaber.

I 1973 blev det muligt for skytter fra Holstebro Bueskytteforening at deltage i officielle buestævner verden rundt

- Bestyrelsen

Udendørs skydebaner

På klubbens første ordinære generalforsamling i februar 1972 blev det oplyst at en ansøgning til Holstebro Kommune om arealer til udendørsskydning havde resulteret i, at foreningen fremover måtte benytte kommunens arealer bag forsorgshjemmet Skovvang. I 2004 flyttede klubben fra Skovvang arealerne til dens nuværende udendørsbaner ved Idrætscenter Vest. Her bliver der skudt på fodboldbanerne bag idrætscentret. Banen er indhegnet og omkranset af læhegn og en 4 meter høj vold for enden, som fungerer som pilefang. Banen er sikkerhedsgodkendt af forbundet og kan dermed bruges til at afvikle nationale- såvel som internationale-stævner på.

I 2018 fik klubben mulighed for at opføre en skyde-pavillon. Det gav talent- og eliteskytter mulighed for at træne på de lange afstande året rundt. Samtidig fik klubbens øvrige medlemmer også mulighed for at stå i tørvejr på klubbens træningsaftener.

Indendørs skydelokaler

Det viste sig at det ikke var så nemt, at finde indendørs lokaler som kunne bruges til bueskydning. Efter lidt snak frem og tilbage blev bestyrelsen enig om at bruge Sønderlands Skolens gymnastiksal. " I 1979 flyttede klubben til helt nye indendørslokaler med 15 skydebaner under det  nyopførte Idrætscenter Vest. kælderen var oprindelig beregnet til bowlingklubben, men det blev for lavt til loftet til bowlingmaskinen og så passede det perfekt til bueskydning” fortæller Harly Laustsen, der var formand igennem 25 år.

Dygtige internationale skytter

Holstebro Bueskytteforening har igennem mange år oplært skytter, som har gjort sig bemærket i både indland og udland. Ved VM i Italien i 1988 skød Ole Gamelgard sig til sølv i herre recurve klassen. Ved samme stævne deltog klubkammeraten Jytte Engholm i dame recurve klassen.

Klubben har indtil videre fostret to Olympiske skytter, som begge har betydet meget for klubben.

I 1988 repræsenterede Ole Gammelgaard Danmark ved OL i Seoul og han var i den røde landsholdtrøje igen i 1992 i Barcelona.

Op gennem halvfemserne gik Katja Poulsen sin sejrsgang hos kvinderne og deltog i 2000 ved OL i Sydney.

Også på 3D banen klarer skytter fra Holstebro sig godt. I 2018 blev det til en sølvmedalje for compoundskytte Kirstine Godskesen ved de Europæiske 3D-mesterskaber i Gøteborg.

Dygtige trænere

Klubben har også fostret flere dygtige trænere. Først fungerede Jan Egholm fra Holstebro som landstræner for bl.a. Ole Gammelgaard i firserne og halvfemserne. Også Ole har arbejdet som landstræner for Bueskydning Danmark bl.a. for dameholdet til OL i London i 2012. Ole har i samarbejde med Holstebro Bueskytteforening, Holstebro Elitesport og Bueskydning Danmark fungeret som træner/konsulent på Talentcenter Holstebro fra 2015 og frem til 2020.

Fokus på talenter

Holstebro Bueskytteforening startede i 2012 et samarbejde med Holstebro Elitesport og Team Danmark. Målet var at give talenter i Holstebro Bueskytteforening mulighed for at udvikle sig til elitebueskytter.

Indtil videre har talent arbejdet resulteret i, at 4 talenter har været udtaget til ungdomslandsholdet, hvoraf 2 skytter ved overgang til senior rækkerne, blev optaget på seniorlandsholdet.

At talent arbejdet og skytternes intense arbejde på træningsbanen gavner, er udtagelse af 4 skytter til Bueskydning Danmarks 2024 satsning et klart bevis på.